Cecilie Manz; du ville opprinnelig studere maleri. Hvordan ble du designer?
Det var sant at jeg ønsket å studere maleri. I dag elsker jeg fortsatt lukten av oljemaling. Da jeg forberedte porteføljen min for å studere kunst ved Det Kongelige Akademi i København, spurte noen meg hvorfor jeg ikke også søkte på Designskolen. Jeg så ikke meg selv der, men jeg sendte porteføljen min likevel. Jeg ble akseptert til designkurset, men ikke til Royal Academy. Jeg var lykkelig på en måte, men selvfølgelig ble jeg også skuffet. Så jeg sa til meg selv at jeg skulle prøve det i to-tre måneder. Hvis jeg likte det, ville jeg bli, og hvis ikke, kunne jeg alltid reise. Og jeg elsket det - og jeg ble.
Du åpnet ditt eget studio et år etter at du fullførte studiene. Hvordan jobber du?
Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe alene. Kanskje fordi jeg ikke har funnet den perfekte partneren ennå – jeg vet faktisk ikke. Jeg kan bli veldig opphengt i et prosjekt, og det er akkurat det jeg liker så godt med jobben min. Jeg kan rett og slett ikke overlate dette intense engasjementet til noen andre. For øyeblikket er arbeidssituasjonen min perfekt: Jeg har et lite team. Jeg har alltid det siste ordet.
Designene dine er ekstremt minimalistiske. Ser du arbeidet ditt i sammenheng med dine danske røtter?
Absolutt. Jeg tror våre røtter er i blodet vårt og vår kultur definerer oss. Folk i nord har en tendens til å kutte, og dette gjenspeiles i klassisk dansk design. Jeg prøver å begrense designene mine til det vesentlige. Så arbeidet mitt gjenspeiler temperamentet mitt.
Hva inspirerer deg til å lage designene dine?
Jeg tenker mye! Greia med inspirasjon er at det skjer hovedsakelig internt. Jeg er som et filter og alt jeg absorberer i form av teksturer, bilder og atmosfærer strømmer gjennom meg. Til slutt kan jeg ikke si at det var dette eller det maleriet eller denne eller den musikken som inspirerte meg direkte.
Du sier at du ikke vil designe noe som gjør livet komplisert: det ville være dårlig design? Hvordan kan du være sikker på at produktene dine oppfyller dette kravet?
Når jeg designer en stol eller en liten skje, tar jeg den med meg hjem og prøver den selv: hardcore testing. Dette er veldig viktig fordi hvis det ikke fungerer for meg, hvorfor skal det fungere for deg? Og hvis det ikke ser bra ut i huset mitt, hvordan kan det se bra ut andre steder?
Hvordan opplevde du å jobbe med Duravit?
Turene til Hornberg var helt spesielle. I Danmark har vi mye kystlinje og ingen fjell, det høyeste punktet er 200 meter. Det føltes som et eventyr der jeg ventet på perrongen på toget, omgitt av alle fjellene. Jeg følte at Duravit var en etablert del av dette stedet, og denne helt spesielle atmosfæren påvirket også arbeidet mitt med Duravit. Jeg forsto veldig fort hvor mye kompetanse, kunnskap og håndverk Duravit har. Jeg var veldig glad for å jobbe med alt dette og å oppleve dette ekte engasjementet. Du må bokstavelig talt gå gjennom hauger med Kaolin og andre grunnleggende porselensmaterialer for å komme til møterommene! Men det er faktisk det som gjør hele forskjellen for meg: forbindelsen til materialet.