Duravit konsernen er fortsatt på vei til suksess i regnskapsåret 2014. Resultat og pengestrømmen vokser til tross betydelige investeringer. Spesielt i siste kvartal, gir den sterke prestasjon Duravit AG merkbar stimulus for vekst, som markerer en meget positiv start av året 2015.
I 2014 oversteg Duravit gruppen 390 millioner euro i omsetning for første gang, og har dermed vokst med mere end 10 millioner euro i forhold til det foregående år: valutakurs justert, steg salget med 3,4 %, nominelt med 2,7 %. Resultatet før skatt steg med mere end 5 %, og pengestrømmen fra driften satte en ny rekord til tross av investeringer. De meget robuste nøkkeltall er igjen forbedret. Soliditeten i konsernen er nu nesten 52 %. For første gang i år har konsernen ikke noen netto finansielle forpliktelser, og overskytende likvider rapporteres i stedet.
Ordrer i mål satte også rekord høyde som ved utgangen av desember 2014, et tosifret salgsvekst i første kvartal av 2015.
Den positive utvikling var basert på virksomhetens markeds- suksesser, spesielt i internasjonal virksomhet som i Kina og USA for eksempel. De nye produkter introdusert de senere år, slik som DuraStyle, Happy D.2 og Vero komplett baderoms serie blir bestsellere. "Vi ønsker å styrke den positive utvikling i Duravit gjennom løpende investeringer i moderne produksjonsteknikk", sier Frank Richter. "For å nevne blott to eksempler: I 2014 ble en ny fast - overflate etablert ved Bischwiller i Frankrig, og i Meissen i Tyskland investerer vi blant annet i en state-of -the-art ovn til produktsjonen. Bæredyktighet er et strategisk element i virksomheten. Gjennom sin deltakelse i anerkjente prøvinger, og sertifisering, og medlemskap i relevante sammenslutninger spiller en stor rolle i industrien".